Starcraft 2: Wings of Liberty teszt, videomellklettel
A Starcraft genercikat hatrozott meg: a Blizzardon kvl soha, senki nem volt kpes arra, hogy egy, mr a megjelensekor is viszonylag elavult grafikj stratgival egy vtizeden keresztl tbb milli jtkost kssn le. Azta beksznt kt konzolgenerci, eljtt a 3D-s korszak (mindkt rtelemben), tbb szzezer poligonos modellek szambznak a leggagyibb rkd jtkban is, s mindezek mellett a Starcraft valahogy biztos pontknt jelen maradt az letnkben. Egyrszt brmikor vissza lehetett hozz trni, ha az ember egy igazn j, prgõs meccset akart lenyomni, msrszt pedig a vilg legnagyobb e-sport cmv nõtte ki magt. S most itt a folytats, s itt a nagy problma. Amikor valamire ennyit kell vrni, az ember a vgn mr gy gondolja; a fejlesztõk kptelenek lesznek felnõni a feladathoz, kizrt, hogy brmi megrjen ennyi idõt, s biztosan csaldssal zrul majd az egsz. Soha letemben nem ktelkedtem mg a Blizzardban, hiszen pontosan tudom, hogy minden egyes jtkuk az utols kiegsztõig egy mestermunka.
De amikor elmentnk a htfõ jszakai launch partyra, valami megcsapott. Elrt a ktely egy langyos sugara, s megrettent a bizalmam. Nem tudom mirt, taln a tl nagy elvrsok miatt, taln csak tlsgosan aggdtam, hogy nem azt kapom, amit vrok. Ezt az rzetemet csak erõstettk a fejleszts kzben kiszivrg hrek is. Az mr senkinek nem meglepets, hogy szp lassan a legnagyobb sztr-fejlesztõk a Blizzardnl ktnek ki, miutn meguntk ms kiadk/stdik szeszjeit s megktseit. Ennek megfelelõen a jtkipar legjobb vetern RTS csapatt ezttal a Red Alert 2, a Generals s a Battle for Middle-Earth egykori lead designere, Dustin Browder vezette, aki menet kzben tbbszr is lenzõen nyilatkozott az e-sportokkal kapcsolatban, ami nem tûnt tl j mennek. Szmos alkalommal felmerlt a krds a rajongk kreiben: mirt nem a Diablo 3 fõtervezõjt, a korbban a fantasztikus Warhammer: Dawn of War-rt is felelõs ex-Relices Jay Wilsont lltottk r a Starcraft 2-re, hiszen a Warhammer egyrszt passzol a Starcrafthoz, msrszt sokkal tbb kze van a kompetitv multiplayerhez, mint Browder brmelyik korbbi jtknak.
Ezt a krdst egyszer feltettk Jay Wilsonnak szemlyesen, s elmondsa szerint Browder sokkal okosabb, mint õ, gy nla jobb kezekbe nem is kerlhetett volna
A csods szpsg, Tricia Helfer egyre tbb geek sci-fi rajong nedves lmainak tmjv vlik. Miutn fontos szerepet kapott a zsenilis Battlestar Galacticban, olyan jtkokhoz adta a hangjt, mint a Tiberium Wars, a Halo 3: ODST, most pedig õ szinkronizlja a zerg fõvezrt, Kerrigant.
minden idõk legnpszerûbb RTS-nek folytatsa. A Blizzard is maximlisan bzott benne, s utlag mr beltom: jl tettk! Habr a tbbjtkos btateszt elejn mg elg komoly gondok akadtak az egyensllyal s a hasznlhat stratgikkal, a tbb hnapig tart tesztels vgre minden kezdett kikristlyosodni. A fejlesztõk brutlis tempban dolgoztak, komplett egysgeket dobtak ki, s hoztak be helyettk jakat, ha az eredeti nem szolglta ki rendesen a jtkmenetet. A kpessgek, s az egyes unitok tulajdonsgai rengeteget vltoztak, s habr gy tûnt, nem lehet elrni az eredeti Starcraft vltozatossgt, a bta vgre azrt mr kezdtek kialakulni az eltrõ taktikk, s kezdett bellni az egyensly is. Mindez prostva a vadonatj, szocilis alapokra helyezett, minden modern Blizzard jtkot sszefog battle.net rendszerrel soha nem ltott mdon lvezetes tbbjtkos lmnnyel szolgl.
De errõl most nem szeretnk hosszasan beszlni, mert egyrszt a btatesztben mr regltem az j battle.net s a multiplayer zemmd mûkdsrõl, msrszt pedig oldalakon keresztl lehetne rni pusztn a rendszer lehetõsgeirõl. Az egsz a vgletekig tgondolt s kiforrott, s olyan mrtkben felhasznlbart (kicsit csnya sz ez egy jtknl), amire korbban soha nem volt mg plda. Igen, kritizlhatnnk, hogy a jtkmenet alapvetõen ugyanaz, mint tizenkt vvel ezelõtt, csak nhny j egysggel, s a 3D-s motornak ksznhetõen pr aprbb vltozssal. Mondhatnnk, hogy a Blizzard nem tud jat kitallni, s most csak lehz mg egy bõrt a mr egyszer bevlt formulrl. De ez nem gy van. A Blizzard nem azrt hagyta meg az alapokat, mert nem tud vltoztatni, hanem azrt, mert 1998-ban mr egyszer megalkottk a kzel tkletes RTS-t, gy mr csak apr mdostsokra, csiszolsokra volt szksgk.
A multiplayer teht maradt a Starcraftra jellemzõ atomi szinten prgõs, intuitv, komoly mikro-menedzsmentet ignylõ adrenalin-injekci, ami mindig is volt. Az j egysgek, kpessgek, mechanikk, s ezek kombincii pont annyira forgatjk fel az egszet, hogy teljesen j stratgikat kelljen keresni, s hogy biztostsa: a jtk vek mlva is vltozatos s lvezetes marad. De mi a helyzet a single playerrel? Jogos a krds, hiszen a multihoz hasonlan itt is komoly ktelyek merlhetnek fel, hiszen aki csak kvette a hreket tudja, hogy a Starcraft 2 trtnett hrom rszre vgtk, gy most csak egy kampnyt kapunk. Nos, ennek is megvan a maga viszonylag egyszerû, przai oka: a Wings of Liberty olyan szinten kidolgozott, aprlkosan felptett, tartalomban gazdag, hihetetlenl kreatv s profi mdon tlalt egyjtkos rsszel rkezik, ami messze fellml brmilyen RTS-t, ami valaha ltezett.
Elõszr is: korbban egy-egy kampny krlbell 8-10 kldetsbõl llt, ezzel szemben a Wings of Liberty sztorija 26 misszin terl szt. Ez taln mg mindig nem lenne elg magyarzat arra, mirt kell hrom rszben megjelentetni a cuccot, az viszont mr igen, hogy minden egyes bevets elõtt s utn kapunk egy kln jtkot a jtkban. Ez az elõzetesekben mr korbban is ltott kalandjtkos rsz, ami a grafikus motor egy feltpolt verzijt hasznlja, magas poligonszm, rszletesen kidolgozott modellekkel, s a vgletekig aprlkosan felptett krnyezettel. A lnyege, hogy Raynorral megltogathatjuk csatahajnk, a Hyperion ngy klnbzõ szekcijt, s beszlgethetnk a legnysggel, kapcsolatba lphetnk trgyakkal, s irnythatjuk a kutats-fejlesztst. De nzzk szp sorban: a legfontosabb hely termszetesen a hd, ahol rgi bartunk, a haj kapitnya, Matt Horner vr rnk. Itt hallgathatjuk meg a bejvõ zeneteket, de itt talljuk a csillagtrkpet is, ahol kivlaszthatjuk a kvetkezõ kldetsnk clpontjt.
A hd utn Raynor persze idejnek nagy rszt a kocsmban tlti, ami a haj legsszetettebb rsze mindkzl: egyrszt minden bevets utn megnzhetnk egy
Mita fejlesztik?
rdekes a krds, fõleg azrt, mert nem egyrtelmû. A Warcraft 3: The Frozen Throne megjelense utn ugyanis az RTS csapat nagy rszt ideiglenesen tirnytottk a World of Warcraft fejlesztsre. Majd miutn tnylegesen nekilttak a jtknak, nem sokkal ksõbb, 2005-ben mg majdnem egy v sznetet kellett tartaniuk, mert ismt be kellett segteni a WoW-nl. Mondhatjuk teht, hogy a Starcraft 2 kisebb-nagyobb megszaktsokkal 6 ve kszl, abbl az utbbi ngy vben folyamatosan.
zsenilis hradt, Mengsk egyik propaganda mûsorvezetõjvel, s egy tlbuzg, a dolgok valdi llsra gyakran rmutat, s ezzel a diktatrnak nem megfelelõ llspontot bemutat hlgyriporterrel, akit ezrt gyakran kikapcsolnak az adsbl. Fantasztikus szrakozs. A falakon folyamatosan gyûlnek a kldetsekhez kapcsold relikvik, a zenegpbõl szl a muzsika (amit egybknt szabadon vltogathatunk, mg Sweet Home Alabama is van), s tallunk egy jtkgpet is, melyet hasznlva vgigtolhatunk egy teljes rkd ûrhajs shoot’ em upot! A rszletek egyszerûen lenyûgzõek a tv alatt olvashat „ne lõj a kpernyõre” felirattl kezdve a tncol hologram csajszin t az utols pixelig. Az egszbõl st a western hangulat, amihez nyilvnvalan a Fireflybl mertettek tleteket, mg a lepukkant haj, a kemny karakterek s az ltalnos remnytelensg aprcska Battlestar Galactica utrzst rejt magban.
A kvetkezõ terlet az armory, ahol reg technikusunk, Rory Swann intzi az j harci masink beszerzst, s ahogy gyarapodik az arzenlunk, gy jelennek meg a garzsban a klnbzõ replõk, tankok, s ms fegyverek. Mindegyikre rkzelthetnk, s egyrszt egy hihetetlenl humoros kis lerst olvashatunk az adott cuccrl: rdekes pldul tudni, hogy az egyik legends Siege Tank sofõr egy hangrendszert szerelt a jrgnyba, gy vltõ zenre tudta lvldzni a zerget, csak ppen nem hallotta meg a visszavonulsra kiadott parancsot, gy egyedl maradt a harctren. Msrszt pedig hatalmas lmny ilyen nagyban, testkzelbõl megcsodlni azokat az egysgeket, amiket egybknt kldetsek kzben felsõ nzetbõl veznyelgetnk.
Az utols terlet a laboratrium, fiatal tudsunk, Egon Stettman szkhelye, aki folyamatosan jabb zerg anyagmintkrt sr, hogy tudja folytatni kutatsait. Ezekre a helyekre egybknt nem csak ponbl jhetnk el, fontos hatssal brnak a jtkmenetre is, de erre nem tudtam addig kitrni, amg nem beszltem kicsit a kldetsekrõl, s azok felptsrõl. A Blizzard mindig is igyekezett gy kialaktani a misszikat, hogy azok sose vljanak ismtlõdõv, unalmass: lttuk ezt mr az elsõ rsz esetben is, ahol a szoksos „pts bzist, gyrts egysgeket, rohand le az ellenfelet” taktikt ignylõ plyk mell sokszor kaptunk „kommands” kldetseket, ahol egyltaln nem kellett ptkeznnk, illetve ms egyb csavarokkal is prbltk kicsit felrzni a jtkmenetet, fõleg a Brood Warban. Aztn ez persze mg tovbb fejlõdtt a Warcraft 3-ban, ahol a szerepjtkos betsnek ksznhetõn mg vltozatosabb vlt az egsz, s itt tartunk ma. Szinte remeg a kezem, amikor lerom, mert mg n sem akarom elhinni: a Starcraft 2-ben minden egyes plya teljesen ms. Mindegyik! De nem elg, hogy ms, mindegyik annyira fantziads s klnleges, hogy egyszerûen nem tallok szavakat a Blizzard kreativitsra.
Egyszer pldul egy olyan bolygrl kell visszaszereznnk egy õsi, Xel’naga leletet, ami mellett a csillag ppen szupernvv vltozik. Ennek megfelelõen a felszn folyamatosan g fel, gy llandan kltztetnnk kell a bzisunkat, hogy az pletek megmenekljenek a pusztt tûz elõl, msrszt pedig mg azelõtt vissza kell szereznnk az artifactot, mielõtt az egsz bolyg megsemmisl. Mskor versenyeznnk kell a plyn tallhat kristlyok kitermelsrt a konkurensnkkel, mert az nyeri meg az zletet, aki elõbb elõllt 6000 nyersanyagot. A problma csak annyi, hogy legyrtott egysg termszetesen levon a kristly kszletnkbõl, gy meg kell tallnunk az egyenslyt akztt, hogy mekkora sereget tartunk fenn, s hogy mennyit kltnk el tovbbi haderõ kpzsre. Megint egy msik kldetsben egy brtnt kell felszabadtanunk, ahol az egyik legtposabb hõst irnytjuk egyedl, mikzben a gp ltal vezrelt bzisunk folyamatosan kldi neknk az erõstst. Nem folytatom, mert egy a lnyeg: soha, senki nem csinlt mg gy stratgiai jtkot.
S akkor ott vannak a mellkldetsek: ezeknek korbban nem sok rtelmk volt, a Warcraft 3-ban esetleg nmi extra tapasztalati ponttal lettnk gazdagabbak miattuk, de alapvetõen semmit nem szmtott, ha parlagon hagytuk õket. Itt ez is megvltozik: egyrszt a mellkkldetsek teljestsrt ltalban achievementek jrnak, msrszt pedig sokszor szert tehetnk zerg, vagy protoss kutatsi elemekre. Ezeket aztn a laboratriumban klnbzõ fejlesztsekre vlthatjuk be, kln protoss s zerg gon. Olyanokra tessk gondolni, hogy pldul a protoss technikt felhasznlva olyan gzgyûjtõ pletet hzhatunk fel, ami a kitermelt nyersanyagot rgtn a fõpletbe teleportlja, gy nincs szksg munksokra. De ha elg zerg kutatsi anyagot szedtnk ssze, kifejleszthetnk pldul egy olyan lngszrs õrtornyot, ami ipari mennyisgben kpes megstni a nagy tmegben rohamoz undormnyokat.
Ezen kvl a legtbb kldets teljestsrt valamennyi pnz is ti a markunkat, amit kt helyen tapsolhatunk el: egyrszt az armoryban felspcizhetjk kiss az
Mr kszl a DOTA-kln
Valsznûleg nem sokan emlkeznek r, de a Warcraft 3 legnpszerûbb „modja”, a Defense of the Ancients eredetileg egy Starcrafthoz kszlt plybl, az Aeon of Strife-bl alakult ki. Nem meglepõ, hogy SC2 al is kszl mr egy kln: a Storm of The Imperial Sanctum fejlesztõi igyekeznek kombinlni az eredeti Aeon of Strife hangulatt s jtkmenett nhny DotA-bl tvett elemmel.
egysgeinket s nhny pletnket (nagyobb tûzerõ, tbb pncl, extra fegyverek, kpessgek), msrszt pedig a kocsmban egy sszektõn keresztl zsoldos csapatokat fogadhatunk fel, akiket aztn egy kln pletbõl hvhatunk le kldets kzben. Kt bevets kztt teht tbb dologgal is pepecselhetnk, s nagyon j rzs ltni, ahogy szpen lassan fejlõdnk, gyarapodik a hadseregnk, nõ a pnznk, s egyre hatkonyabban tudunk odacsapni ellenfeleinknek. Ha mindezzel egytt sem nyjtana elg kihvst, vagy elg hossz elfoglaltsgot a kampny, gy rdemes belevetni magunkat a klnll challenge kldetsekbe. Ezek mindegyike egy-egy helyzetbe dob bele minket, a legegyszerûbbtõl kezdve a legnehezebbig, ktfle clzattal. Egyrszt verseny az achievementekrt, hiszen eredmnytõl fggõen mindegyikre hrmat lehet kapni, msrszt pedig ezek nagyon jl felksztenek s megtantanak tbb olyan dologra, technikra, tudnivalra, amik elengedhetetlenl szksgesek a sikeres tbbjtkos szereplshez (pl.: rush kivdse, mikro-menedzsment javtsa, s hasonlk).
S akkor, ha jl ltom, a teszt mr gy is msflszer hosszabb, mint egy tlagos GK-s cikk, de mg a trtnetrõl nem is ejtettem egy szt se. Nos, magrl sztorirl nem is fogok: aki megnzte az eddig kiadott trailereket, az gyis sejti, milyen irnyba haladnak a dolgok, aki viszont -nagyon helyesen- elzrta magt minden elõzetes informcitl, annak tbb mint egy vtized vrakozs utn nem n fogom lelõni a legaprbb meglepetst sem. A trtnetvezetsrõl viszont rok egy kicsit, mert zsenilis az egsz. A Blizzard vgre teljesen szabadon engedhette a fantzijt: amit nem tudtak elkszteni drga renderelt vide formjban, azt megcsinltk a mg mindig lenyûgzõ minõsgre kpes kldetsek kzti engine-nel s nagyrszletessgû modellekkel, gy rengeteg filmszerû jelenetnek, csatnak, drmnak, prbeszdnek lehetnk szemtani, a sztori tnyleg mr-mr szerepjtkos mdon kidolgozott, sszetett s fordulatos. Persze azrt a renderekrõl sem feledkeztek meg, hiszen ez presztzskrds a Blizzard belsõs cinematic csapatnak: a 7 percnyi vide soha nem ltott rszletessgû s hangulat, minden korbbi prblkozst messze fellml.
A Starcraft 2 legnagyobb rdeme mgis az, hogy olyan embereket ltetett vissza a szmtgp el, akik egybknt lehet, hogy mr sosem jtszottak volna. Olyan emberekben gyjtotta be jra a jtkrajongs lngjt, akikrõl sosem gondoltam volna, hogy jra ennyire lelkesedni tudnak majd brmirt, amihez egr s billentyûzet kell. Egyedl egy Blizzard cm kpes ennyire megmozgatni mindenkit. Ironikus, nem igaz? Hogy egy hromfel szabdalt, teljesen oldschool jtk a legtartalmasabb, leghangulatosabb, legteljesebb RTS, ami valaha megjelent. Vitatkoznl ezzel? Ne fradj. Nem szmt, hogy mi a kedvenced, nem szmt, hogy mi fog megjelenni a kvetkezõ pr vben, ez jobb s lenyûgzõbb. Mg hossz, hossz oldalakon keresztl tudnk reglni arrl a tengernyi aprsgrl, arrl a hihetetlen mrtkû odafigyelsrõl, ami a Starcraft 2-t ennyire naggy teszi. S ezrt nem szeretem a legjobb cmeket tesztelni: az jsgrssal kapcsolatban az elsõ leckk kztt tanultuk meg, hogy a tl sok szenvedlyes jelzõ hasznlata elrontja, hiteltelenn teszi a publikcit. De ezt a jtkot az elsõ bittõl az utolsig szenvedllyel ksztettk, tbb milli ember fogja hossz veken keresztl szenvedllyel tolni, s nem lehet mshogy rni rla, csak szenvedllyel. Jelenleg ez a vilg legjobb jtka.